SBO Noorderlicht > Onze School > Citytrainers

Citytrainer Junior

Wij doen mee aan het project Citytrainer Junior. Leerlingen van onze school kunnen hun talent voor sport inzetten op het schoolplein als Citytrainer. Deze leerlingen bieden zelfstandig spelactiviteiten aan op het schoolplein. Dat zorgt onder meer voor een plezierige, actievere, zinvolle en probleemloze pauze . De Citytrainers creëren zo ook een extra beweegmoment en ze kunnen hun talent inzetten als spelbegeleider/coach.

Hoe word je Citytrainer?

Leerlingen uit de bovenbouw kunnen één keer per jaar solliciteren om deel te nemen aan een korte cursus. In de cursus leren ze zelfstandig sportactiviteiten te begeleiden op het schoolplein. Ze krijgen verschillende sportactiviteiten aangeboden en denken mee over verschillende activiteiten die ze aan willen bieden op het schoolplein. Tijdens de cursus wordt er met elkaar geoefend hoe je dit het beste kan doen.

Leren door te doen!

De cursus is opgebouwd uit vier verschillende vaardigheden: samenwerken, organiseren, coachen en presenteren. Deze vaardigheden komen iedere training terug en staan centraal tijdens de cursus. Leren en ontwikkelen door het te doen!

Na de cursus van vijf bijeenkomsten zijn de leerlingen klaar om zelfstandig of als assistent een succesvolle sportactiviteit begeleiden. De cursus wordt afgesloten met een spelmiddag waarbij de Citytrainers met alle kinderen van de school spelletjes doen. Hierna ontvangen ze een certificaat: ‘City trainer Junior’.

Op dit moment zijn de leerlingen op maandag, dinsdag en woensdagochtend actief als Citytrainers op het schoolplein. Ze bieden zelfstandig sport- en spelactiviteiten aan onder het toeziend oog van de groepsleerkrachten die op dat moment buiten lopen. Ze kiezen zelfstandig hun spellen, maken een schema wie wanneer aan de beurt is en zetten voor aanvang van de pauze alles klaar.

De Citytrainers zijn ook inzetbaar bij andere spel en sportmomenten van de school. Al met al een geslaagd project! We zijn trots op onze Citytrainers!

Coördinatoren Citytrainers Junior:

• Alexandra Mallant
  • Jordy van de Mosselaar

Jezelf mogen zijn

Wij helpen leerlingen hun talenten te ontdekken. Want ieder kind verdient het om zijn of haar dromen na te jagen. En te worden wie zij ten diepste al zijn.