SBO Noorderlicht > Onze School > Tiny forest

Tiny Forest

We hebben sinds maart 2020 een tiny forest! Dit hebben we samen met IVN en gemeente Tilburg gerealiseerd. Een tiny forest is een bos ter grootte van een tennisbaan. Het bos bestaat uit struiken en bomen die van nature in Nederland groeien. Het tiny forest heeft ook een buitenlokaal. Daarin leren de leerlingen niet alleen over de Nederlandse natuur maar worden er ook andere vakken gegeven zoals rekenen en taal. Het is ook een ontmoetingsplek voor de buurt. Daarmee is het niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen.

De gemeente en onze school zorgen voor het onderhoud, samen met ouders en buurtbewoners. Vlakbij het tiny forest is een wormenhotel geplaatst in samenwerking met Stichting Op Groene Voet. Een wormenhotel is simpel gezegd een compostbak. In dit wormenhotel leven rond de 5000 wormen. Deze wormen voeren we met etensresten en alle schillen van onze groente en fruit. Ze eten ook graag bladeren, koffiedik en theezakjes. Ze smullen van papier en nat karton, stro of zaagsel.

Zorgen we goed voor ze? Dan ontstaat vruchtbare aarde die wij bij onze planten strooien, op het balkon en in de tuin. Doe ook mee! Met gezelligheid en vrolijke mensen zorgen we samen voor het sluiten van de lokale kringloop!

Jezelf mogen zijn

Wij helpen leerlingen hun talenten te ontdekken. Want ieder kind verdient het om zijn of haar dromen na te jagen. En te worden wie zij ten diepste al zijn.